De laatste bezoeker betaalde
0
per maand te veel.

Huurverlaging aanvragen

Het ministerie van BZK stelt elk jaar een wettelijk percentage vast waarmee de kale huurprijs verhoogd mag worden. De huurverhoging per 1 juli 2019 is vastgesteld op maximaal 3,1%. De verhuurder mag dit jaar één keer de kale huur met dit percentage verhogen, zolang de huurprijs van de kamer niet boven de maximale huurprijs uitkomt. De aankondiging van de huurverhoging moet minimaal twee maanden van tevoren door jou ontvangen zijn.

Huurverlaging aanvragen 

Als je denkt dat je teveel huur betaalt, dus wanneer de kale huurprijs boven de maximale huurprijs ligt, kun je een huurverlaging aanvragen. Dit werkt als volgt: laat binnen zes maanden na het aangaan van de huurovereenkomst de huurprijs toetsen door de Huurcommissie. Deze bepaalt wat een redelijke huur is. Als de huur te hoog is, kun je het teveel betaalde bedrag terugkrijgen.

Ook ná zes maanden kun je nog een procedure tot huurverlaging starten, maar deze is ingewikkelder en duurt langer. Bovendien gaat in dit geval de door de Huurcommissie vastgestelde lagere huurprijs pas in vanaf het moment dat je de huurverlaging hebt aangevraagd en kun je dus geen geld met terugwerkende kracht terugkrijgen.

Als na een huurverhoging blijkt dat je teveel betaalt of als er iets anders niet klopt, vraag dan aan je verhuurder hoe het zit. Kom je er met je verhuurder niet uit, dan kun je bezwaar maken bij de Huurcommissie. Laat uiterlijk binnen zes weken nadat de nieuwe huurprijs is ingegaan schriftelijk aan je verhuurder weten dat je bezwaar maakt bij de huurcommissie.

Of neem contact op met VIDIUS Rechtshulp. Zij kunnen je hulp bieden bij je eerste stap naar de Huurcommissie.

Laat je all-in huur splitsen

Soms huur je een kamer voor een zogenaamde all-in prijs. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen de kale huur en de bijkomende kosten. Je weet dan niet hoeveel je aan huur betaalt en hoeveel aan voorschot op de servicekosten. Daarom kun je altijd bezwaar maken tegen een all-in prijs. Dat levert je een huurprijs op waarbij de kale huur op 55% gaat naar website van huurcommissie van de maximaal toegestane huur wordt gesteld en de servicekosten op 25% gaat naar website van huurcommissie van dat bedrag.

Voor meer informatie over all-in huur kun je op de site van de Huurcommissie terecht.

“Meteen actie ondernemen. Daar houd ik van”

Justin, 2e jaars Industrial Design

Nadat ik de puntencheck had gedaan op normalehuur.nl kwam ik erachter dat ik iedere maand wel 80 euro te veel huur betaalde! Ik heb mijn mailtje doorgestuurd naar het Huurteam Utrecht en was erg blij met de goede hulp die ik ontving. Zij kwamen gratis een peiling doen en hielpen me daarna de juiste stappen te nemen om mijn zaak aan te kaarten bij de Huurcommissie.

“Meteen actie ondernemen. Daar houd ik van”

“Precies weten hoe je ervoor staat”

Kirstin, 1e jaars student Psychologie

Ik had geen idee dat er überhaupt regels waren aan hoeveel huur je mag vragen. Toen een vriend me vertelde over normalehuur.nl heb ik meteen gekeken en was ik enorm verbaasd over hoeveel huur ik teveel bleek te betalen! Ik wilde hier meteen iets aan doen en heb contact opgenomen met VIDIUS Rechtshulp die me advies hebben gegeven over de stappen die ik hierna kon ondernemen.

“Precies weten hoe je ervoor staat”

“Geen zorgen meer dankzij NormaleHuur”

Anne-Fleur, 3e jaars student werktuigbouwkunde

Na het doen van de puntencheck op normalehuur.nl bleek dat ik te veel huur betaalde. Ik was angstig om hier iets mee te doen, omdat je natuurlijk nooit weet hoe je huisbaas hierop reageert. Dankzij de goede begeleiding van Huurteam Utrecht heb ik dit op een professionele wijze kunnen aankaarten bij mijn huisbaas!

“Geen zorgen meer dankzij NormaleHuur”